۱۳۸۷ آبان ۹, پنجشنبه

وضعیت باطری

تقریبا ۲ ماهی میشه که یه لپ‌تاپ جدید خریدم، اولین کاری که انجام دادم نصب جنتو بود و بعدش هم نصب یک Tiling window manager، بین گزینه‌های موجود من awesome رو انتخاب کردم.
اون موقع هنوز awesome 3 منتشر نشده بود و من با بتاهاش کار می‌کردم. یکی از چیزهایی که من خیلی در مورد awesome 3 دوست دارم اینه که کلا فایلهای پیکربندیش رو با Lua باید نوشت، و همچنین یک API خیلی خوب و قدرتمند هم براتون فراهمه تا هرکاری که فکرشو بکنید بتونید با awesome انجام بدید.
چندین library دیگه هم همراه با awesome میان که کار با awesome رو خیلی راحت‌تر می‌کنن، یکی از اونا wicked هست، معمولا از wicked برای ساختن widget ها استفاده میشه و خودش هم یک سری widget برای نشون دادن وضعیت CPU, RAM و شبکه در اختیار میذاره، اما یه‌چیزه لازم برای هر لپ‌تاپ که توی wicked نبود widget ایی از نوع باطری بود. اما خوب با استفاده از wicked خیلی راحت میشه خروجی یه برنامه دیگه رو توی widget ها نشون داد و با استفاده از Pango markups به شکل دلخواه درش آورد ... و چی راحت‌تر از نوشتن یه bash script؟ :-)
این یه bash script خیلی سادست برای اینکه وضعیت باطری رو برگردونه، وقتی که AC Adaptor وصله یه‌دونه + به اول درصد باقیمانده از ظرفیت کل اضافه می‌شه، و اگر که وصل نباشه، یه - اضافه میشه، و من خیلی ساده در قسمتی که با Lua می‌نویسم، بهش میگم اگر مثبت بود،‌ وضعیت سبز، اگر منفی بود وضعیت زرد و اگر که زیر ۱۰ درصد بود، وضعیت قرمزه!